Friday, November 6, 2009

Persiapan Persekolahan Anak-anak

Topik hari ini berkenaan persiapan sekolah anak-anak pada tahun depan, walaupun cuti hujung tahun belum bermula. Pada mereka yang telah berkahwin dan mempunyai anak-anak, mungkin an-anak akmereka telah habis peperiksaan akhir tahun, tetapi ada juga anak-anak kita yang masih bertungkus-lumus dan berusaha kuat didalam persiapanan peperiksaan SPM mereka yang dijangka bermula pada 18hb november ini. Semoga berjaya dan memperolhi kejayaan cemerlang dalam peperiksaan itu nanti.

Tetapi bagi ibubapa atau penjaga, bila tiba hujung tahun, mulalah kepala pening dan risau, berkenaan budget dan belanja hujung tahun dan persiapan sekolah anak-anak nanti. Cukup ke peruntukkan yang akan diberi, mana nak bayar insuran dan pembaharuan cukai jalan kereta, boleh ke bawa keluarga pergi bercuti didalam negara atau merasa keluar negara sekali-sekala. Dengan perkara yang tak diduga seperti kereta rosak, kawan kesempitan wang dan minta tolong, mak ayah yang dah tak berapa sihat seperti dulu dan memerlukan bantuan. Mungkin perkara pernah atau selalu dialami bila tiba hujung tahun. Apa yang dibuat jika perkara ini sering berlaku, dimana kita boleh dapatkan bantuan kewangan, nak pinjam dari keluarga atau kawan yang juga mungkin menghadapi masalah yang malu untuk diberitahu, nak pinjam dangan bank atau koperasi, tidak semudah yang dijangka, JANGAN pinjam dengan ALONG. Saya ulang JANGAN pinjam dangan ALAONG.

Peluang selalunya datang tanpa disedari, bagaimana jika peluang untuk mendapatkan modal atau wang untuk merubah atau memperbaiki diri dan keluarga. layari modal niaga untuk mendapatkan maklumat lanjut.

No comments:

Post a Comment